הישר מהעיר קאבול אפגניסטן מגיעים אלינו שטיחים נהדרים, בין האיכותיים ביותר שקיימים היום בשוק, קבלו את השטיחים האפגנים. אז אם בא לכם להתפנק בפריט חדש שיתאים בול לסלון הביתי שלכם, שווה לבחון את השטיחים המיוחדים הללו. בין אם אלו שטיחים לכיסוי רצפת הבית למראה חמים ומחבק או אם שטיח קיר דקורטיבי, לא סתם נוצר לשטיחים האלו מוניטין משובח. מלאכת אריגת השטיחים באפגניסטן עוברת מדור לדור במסורת עתיקה שהולכת אחורה מאות שנים (ויש אומרים שאפילו יותר).

איך מייצרים שטיחים אפגנים

כאמור השטיחים עשויים עבודת יד דקדקנית ומושקעת, בידיהם של בעלי מלאכה מומחים מקומיים. את השטיחים הם אורגים באמצעות מכונת אריגה שנקראת נול ומופעלת באופן ידני לחלוטין, ללא חשמל או אמצעים מכניים אוטומטים אחרים. העבודה הפרטנית המדהימה הזו היא אחד הדברים שהופכים את השטיחים הללו ליקרים כל כך. לא מדובר בשטיחים שמיוצרים בפס ייצור המוני אלא כל שטיח ושטיח מקבל את תשומת ליבו המלאה של האדם האמון על ייצורו.

מאפייניו של השטיח האפגני

ראשית, מדובר בשטיחים שארוגים בצפיפות מאוד גבוהה. צפיפות גבוהה היא אחד הפרמטרים שמצביעים על איכותו הגבוהה, חוזקו ועמידותו של שטיח (צפיפות מתבטאת במספר קשרים למטר רבוע של אריג). דגמים רבים של שטיחים אפגניים מגיעים בגוונים יפהפיים של אדום עמוק, ולפעמים גם גוונים חומים ונגיעות של שחור. הדוגמאות המרשימות שעל השטיחים מגוונות מאוד ומומחים אמיתים יודעים לזהות לפי הדגם מיהו בית האב המייצר (שזהו אגב פרמטר נוסף לקביעת איכותו של שטיח אפגני אמיתי). קחו לדוגמא שטיח מסוג שנקרא ‘חלממדי’, הקרוי על שמה של אחת המשפחות הותיקות ביותר, הידועות בגין עבודת האריגה האיכותית של השטיחים. הדוגמא השולטת בסגנון החלממדי הינה צורות יהלומים שחוזרות בכל מיני גדלים, דוגמאות וסגנונות שמוסיפים חן וייחוד לכל חלל בו נמצא השטיח.

לשמור על האוצר

השקעתם, קניתם, ועכשיו אתם נהנים משטיח אפגני נפלא בביתכם.  שמרו עליו היטב כדי שישרת אתכם נאמנה עוד שנים רבות! הקפידו לנקותו עם חומרים מתאימים ולשאוב ממנו אבק באופן שוטף. כמו כן, אם יש בעלי חיים בבית, נסו מלכתחילה לחנכם לבלות כמה שפחות זמן על השטיח ובטח לא להפכו לפינת ישיבה קבועה שלהם. כמובן למען בריאותם ולמען בריאותכם טפלו בהם באופן שוטף כנגד טפילים כמו פרעושים כדי שלא יעברו אל השטיח שלכם, חס וחלילה.

קראו גם : שטיחים לחדרי ילדים | שטיחי זיגלר | שטיח שאגי | שטיחים